Rekrutacja online – skuteczne wskazówki dla poszukujących pracy

W aktualnej sytuacji związanej z zagrożeniem zarażenia koronawirusem wiele firm przeszło na rekrutację zdalną. Dołączyły do tych, które od wielu lat nie mają innej możliwości prowadzenia procesu rekrutacyjnego (np. rozproszeni kandydaci) i prowadzą takie rekrutacje zdalnie. Dotychczasowe spotkania bezpośrednie zastąpiły rozmowy online.

Jak skutecznie zaprezentować się na małym lub większym ekranie?

Jak wygląda proces?

Firmy indywidualnie ustalają ilość etapów i spotkań (online). Może to wyglądać następująco: po wstępnej rozmowie telefonicznej są 1-2 spotkania online + zadanie do przygotowania i zaprezentowania zdalnie albo na żywo (live) w trakcie spotkania.

Jakie narzędzia są wykorzystywane w rekrutacji?

Aplikacji do wykorzystania jest mnóstwo: Skype, ZOOM, Messenger, Whatsapp do bardziej profesjonalnych SparkHire, VidCruiter, itp. W przypadku rekrutacji do IT, zadanie, kodowanie odbywa się w specjalnych programach  (Codility, Devskiller). Niektóre programy mają możliwość nagrywania i  oceny odpowiedzi online a także dekodowania np. mimiki kandydata, co ułatwia rekruterom podejmowanie decyzji.

Jak się przygotować?

  • Zadbaj o to aby mieć czas na takie spotkanie, zwykle trwa ono do godziny. Oznacza to, że bliscy, którzy najczęściej są z nami teraz w domu nie powinni pojawiać się w kadrze, podobnie jak zwierzęta domowe. Chodzi o to, żeby nic nie rozpraszało Twojej uwagi.
  • W przypadku umówionych rozmów wskazane jest odpowiednie przygotowanie telefonu, komputera i naładowanie baterii – nie wiadomo ile może potrwać taka rozmowa, a szukanie ładowarki w trakcie rozmowy może być odebrane jako nieprofesjonalne podejście.
  • Zadbaj o odpowiednie tło (kwiatek, obraz, biurko, książki, ściana, itp) coś, co nie będzie rozpraszać Twoich rozmówców jak rozwieszone pranie albo zlew pełen naczyń. W tej chwili w różnych programach są nakładki pozwalające dobrać stosowne tło (np. w canva.com – tło dla ZOOM-a)
  • W przypadku rozmów zagranicznych, ze względu na różne strefy czasowe, należy upewnić się w jakiej strefie czasowej jest rozmówca. Przy umawianiu warto mieć potwierdzenie na maila (powinna być informacja o strefie).
  • Kwestia ubioru, szczególnie w sytuacji rozmów na które jesteśmy umówieni. Rozmowa powinna być prowadzona w stroju, umówmy się odpowiednim, im lepiej się ubierzemy, profesjonalnie tym lepiej będziemy się czuć – brzmi śmiesznie? Psychologowie z amerykańskiej Kellogg School of Management sformułowali pojęcie tzw. „ubrane poznanie”. Zakłada ono, że ubranie, które nosimy, może znacząco wpływać na naszą psychikę, samopoczucie, zachowanie.  Najlepiej ubrać się tak, jakbyśmy chcieli być postrzegani, czyli dół od pidżamy odpada mimo, że go nie widać😊

Wskazówki na czas rozmowy

  • Może to oczywiste, że w trakcie rozmowy nie powinniśmy nic innego robić typu: jeść, buszować po internecie w poszukiwaniu informacji o firmie i ogłoszeniu. Wszelkie odgłosy są słyszalne dla drugiej strony, szczególnie stukanie w klawiaturę

 

  • Mowa ciała: wiele poradników sugeruje, że powinna być wyprostowana postawa, wygodna, tak aby przepona nam dobrze pracowała, wtedy nasz głos będzie głębszy, pewniejszy. Nie pochylajmy się , nie chodźmy – to zmienia nasz głos na bardziej stłumiony, niepewny.

 

  • Merytoryka: biorąc pod uwagę, że forma online jest w tej chwili dostępna, to praktycznie wszystkie pytania, które byłyby zadane bezpośrednio mogą pojawić się online.

 

Z jakiego zakresu? – tak dla przypomnienia, więcej szczegółów we wpisie http://realizujsie.pl/rozmowa-rekrutacyjna-pytania/:

Motywacji: dlaczego odpowiedzieliśmy na ogłoszenie? Dlaczego ta firma? – z tym pytaniem możemy się wielokrotnie spotkać, na każdym etapie. Dla pracodawcy motywacja do pracy jest jednym z ważniejszych aspektów przy zatrudnianiu.

Kompetencji i doświadczenia

Kwestia wynagrodzenia – o ile nie mamy odpowiedniej ilości informacji postarajmy się je uzyskać w trakcie tej rozmowy, zanim przedstawimy warunki.

Dyspozycyjności – od kiedy możemy zacząć.

Rozmowa umożliwia pracodawcy weryfikację cv i sprawdzenie czy umiemy się zachować. Poza tym chce się upewnić, że dobrze rozumiemy wymagania, oczekiwania na stanowisku i czy nam to po prostu odpowiada.

W trakcie rozmowy będą też weryfikowane kwestie mogące budzić podejrzenia. Są to pytania typu: Dlaczego dana osoba już nie pracuje? Co było powodem częstej zmiany pracy? Pracodawca chce się dowiedzieć podstawowych informacji o osobie i sprawdzić czego oczekuje kandydat od firmy.

Sprawdza także naszą znajomość języków obcych (szczególnie jak są wymagane) oraz inne potrzebne kwalifikacje, świadectwa lub kursy niezbędne na danym stanowisku.

W sytuacji gdy rozmowa ma charakter jedynego etapu z konkretnym rozmówcą mogą pojawić się pytania pogłębiające tematy.

Warto mieć pytania w trakcie takiej konwersacji. Zakładając, że przygotowaliśmy się do rozmowy – przejrzeliśmy stronę (minimum) możemy zapytać o strukturę, charakter pracy, odpowiedzialność, tak jak standardowo w trakcie bezpośredniej rozmowy.

  • Informacja zwrotna dla rozmówcy potwierdzająca aktywne słuchanie: w trakcie bezpośredniej rozmowy łatwo przytaknąć głową, potwierdzić mimiką, że jesteśmy zaangażowani, tutaj też o tym nie zapominajmy.
  • W sytuacji, gdy umówiliśmy się na rozmowę i nikt nie kontaktuje się o umówionej godzinie, to my możemy zadzwonić i dopytać, czy rozmowa jest nadal aktualna. Może to być test naszej inicjatywy, asertywności.

 

Zadbajmy o komfort rozmowy tak aby zwiększyć szanse na znalezienie się w kolejnym etapie i zatrudnienie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *