Jak sobie radzić na rynku pracy – #2 wskazówki dla osób mających pracę, którą chcą zmienić

W poprzednim wpisie zajmowałam się bliżej osobami, które pozostają bez pracy artykuł.

Jak wygląda obecnie sytuacja? Myślę, że coraz bardziej przyzwyczajamy się do życia w pandemii i poziom emocji spadł, chociaż dane nie są optymistyczne – zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw zmniejszyło się w kwietniu o 153 tys. etatów https://www.rp.pl/

Ten wynik jest gorszy niż w całym kryzysie lat 2008 – 2009. Stopa bezrobocia rejestrowanego wzrosła o 0,4 pkt. % do 5,8%. Brzmi nieznacząco ale jak  tłumaczą ekonomiści wskaźnik ten może być większy nie tyle z powodu wzrostu osób bezrobotnych, co ze względu na małą ilość wyrejestrowanych. Firmy zamroziły rekrutacje, więc pozostaje mniej opcji do zmiany https://www.rp.pl  Z comiesięcznego badania dotyczącego nastrojów konsumenckich (GUS) wynika, że w pierwszej połowie maja obawy o utratę zatrudnienia miało 34,1% respondentów, w kwietniu było to 48,1%. Wygląda na to, że sytuacja się uspokaja, przynajmniej jeżeli chodzi o nastroje, co może zachęcać do zmian.

Czy to dobry moment na zmianę pracy?

Jeżeli masz stabilną pracę, w której czujesz się w miarę dobrze, ale myślałeś o zmianie wcześniej to warto przeanalizować jeszcze parę czynników. W miarę stabilnie i poprawnie jeszcze przez dłuższą chwilę może oznaczać bardzo korzystnie i bezpiecznie. W związku z tym nie warto podejmować pochopnych decyzji.

 

Co zatem robić?

  1. Przyjrzyj się sobie w nowej rzeczywistości. Praca zdalna to nowa umiejętność, której się uczymy, a której może oczekiwać Twój potencjalny pracodawca. Sprawdź jakby to było gdybyś przez dłuższy czas miał pracować zdalnie.  Co w tej chwili działa a co możesz udoskonalić? Czy pracujesz efektywnie? Ile czasu zabiera Ci to, co dotychczas wykonywałeś w biurze? Czy te rozwiązania, które wdrożyłeś mogłyby działać w dłuższym czasie, czy były tylko pomysłami na czas kryzysu? Jeżeli tak, to co można jeszcze zmienić, żeby lepiej funkcjonować?
  2. Jeżeli odpowiadasz za innych w firmie, to zadbaj o to, żeby ten czas był jak najbardziej spokojny i efektywny. Zadbaj o empatyczną komunikację, docenianie, motywowanie. Wyznaczaj cele i zadania i rozmawiaj o ich realizacji. Zarządzanie w pracy zdalnej wymaga większej uwagi zaangażowania. Ze względu na odległość, kontakt z pracownikami powinien być bardziej częsty niż dotychczas.
  3. Określ zakres docelowej pracy: jakie firmy, stanowiska, obowiązki. Aby skutecznie szukać pracy należy jasno określić jakie branże, jakie firmy, konkretne nazwy. Ich ilość powinna być duża (70-90) zakładając, że to nie jest jakaś niszowa dziedzina lub nie chcesz pracować w administracji publicznej.
  4. Analizuj i sprawdzaj informacje o danej branży i firmach. To nie jest czas na pochopne podejmowanie decyzji. Jeżeli masz przekonanie, że sytuacja jest dobra, firmy się ogłaszają z nowymi rekrutacjami, aplikuj.
  5. Skup się na budowaniu sieci kontaktów, oczywiście online. Jeżeli wylistujesz firmy, poszukaj osób, które tam pracują, rekruterów, którzy rekrutują do tych firm, decydentów Gdzie? Portale profesjonalne, np. Linkedin. Wysyłaj zaproszenia do kontaktów, oczywiście z indywidualną wiadomością. Aby skutecznie zadbać o kontakty potrzeba średnio 6-9 miesięcy. Cały networking skupił się w świecie online, jest większa otwartość na takie spotkania, rozmowy, nowe znajomości. Warto to wykorzystać. Badania pokazują jasno, że korzystanie z rekomendacji poleceń to najskuteczniejszy sposób szukania praca. Dlatego warto sobie pod przyszłe poszukiwania przygotować grunt.
  6. Jeżeli masz trudność w określeniu celu, nie wiesz czego szukać, gdzie jeszcze mogą być wykorzystane Twoje umiejętności to warto w pierwszej kolejności zrobić sobie bilans swoich kompetencji i mocnych stron. Jak? Analizując swoje osiągnięcia i sukcesy. Jaki był cel? Jak wyglądało działanie? Jak sobie poradziłeś z przeszkodami i jaki odniosłeś efekt? Jeżeli wybierzesz sobie 5 sytuacji ze swojego doświadczenia zawodowego i określisz te umiejętności, które sprzyjały osiąganiu celów, to wyłuskasz swojej atuty. Oczywiście można również spytać zaufane osoby – znajomi, rodzina, współpracowników – o to co Cię wyróżnia, jakie są Twoje mocne strony a nad czym mógłbyś popracować. Mając już informacje o sobie warto poszukać wiedzy o branży, która Cię interesuje, konkretnych obowiązkach na danym stanowisku, najlepiej od ludzi, którzy w tym pracują. Tutaj sprawdzi się sieć kontaktów, być może Twoi znajomi znają kogoś kto pracuje lub pracował w tej branży i na stanowisku, które Cię interesuje. Warto umówić się na rozmowę. Szerzej ten temat poruszę w kolejnym wpisie.
  7. Ucz się nowych rzeczy, oczywiście online. Oprócz nabycia dodatkowych umiejętności czy rozszerzenia dotychczasowych, sprawdzisz jak się czujesz w nowych obszarach. Jest teraz czas, żeby eksperymentować, co się sprawdza, co lubisz .Wiele stron internetowych, uczelni międzynarodowych (udemy.com, coursera.com) proponują różne kursy. W social media jest wiele jeszcze darmowych a także płatnych webinarów/szkoleń z różnych dziedzin. Jeżeli zawsze chciałeś podszkolić znajomość Excela i nigdy nie było na to okazji, to jest właśnie ten czas. To będzie też kapitał, który zbudujesz dla potencjalnego pracodawcy w nowej branży, czy na nowym stanowisku.
  8. Zaktualizuj swoje cv, resume, portfolio, profile profesjonalne. Nawet jeżeli teraz nie zamierzasz wysłać dokumentów to będą prawie gotowe. Prawie dlatego, że pod każdą ofertę pracy powinno być indywidualnie dopasowane cv.

 

Jeżeli robisz to wszystko – SUPER, tak trzymaj a efekty będą.

Jeżeli są rzeczy, które chciałbyś zmienić albo dowiedzieć się jak działać, bliżej rozpoznać temat przebranżowienia się, czy zmiany dziedziny lub inne z zakresu rozwoju zawodowego to zapraszam do kontaktu i umówienie się na darmową, 30 minutową sesję online, iza.patronska@realizujsie.pl , tel. 882 158 325.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *