Jednominutowa wizytówka, jednominutowy kandydat.
W swojej praktyce zawodowej często zadaję klientom pytanie: „Jakiej pracy szukasz, co mówisz znajomym, rodzinie, przyjaciołom, itp.?” Odpowiedzi są różne, np: „Interesuje mnie cokolwiek innego…” albo „Chcę być dalej dyrektorem” albo „Pracuję teraz w … i tu pojawia się skomplikowana, nic niemówiąca nazwa zespołu/firmy/stanowiska” czy „ Interesuje mnie praca w sprzedaży/marketingu/IT”, itp.
Wniosek jest taki, że najczęściej trudno streścić w kilku zdaniach o co nam chodzi. Mogą pojawić się argumenty, że przecież długie doświadczenie, różnorodne stanowiska, w różnych branżach, firmach, itd. – trudno to wszystko streścić w jednej minucie. Zgadzam się, wręcz może to być niemożliwe.
Pytanie, które się pojawia to: po co mamy streszczać komuś życiorys zawodowy? Właśnie o to chodzi, żeby go nie streszczać i nie zanudzać słuchacza. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy rozmawiamy właśnie z kimś, kto jest zainteresowany zatrudnieniem nas. Taka osoba skupi się na szczegółach a krótki wstęp będzie bazą do dalszych pytań.
Jeżeli informujemy rodzinę, znajomych o poszukiwaniu czy zmianie pracy to po to, aby oni „nadstawili uszy” w swoim otoczeniu, wśród swoich znajomych, znajomych znajomych i tak dalej. Jak tylko usłyszą odpowiednią informację to skojarzą ją z naszymi potrzebami i naszym profilem. Po drugie, jeżeli mają nas rekomendować, to uczynią to chętniej jeżeli będą mieli przygotowana krótką, zwięzłą i treściwą informację na nasz temat. Dlatego powinniśmy ułatwić innym zrozumienie tego, jakie są nasze mocne punkty i preferencje.
Rozwiązaniem jest przygotowanie krótkiej wypowiedzi na swój temat. Taka jednominutowa informacja dotycząca tego kim jestem i czym się zajmuję powinna być precyzyjnie przygotowana, aby oddawała istotę tego czym się zajmujemy zawodowo i czego aktualnie poszukujemy.
Takie streszczenie jest również przydatne na rozmowie kwalifikacyjnej. Zdarza się, że pracodawca zadaje pytanie: „Proszę opowiedzieć o sobie”. Przygotowane zwięzłe podsumowanie przedstawiające nas jako właściwego kandydata na aplikowane stanowisko jest potrzebne. To podsumowanie często jest nazywane „elevator pitch” (od długości przeznaczonej dla uszu słuchacza poruszającego się windą na ostatnie piętro wysokiego biurowca ). Może to budzić zdziwienie rekrutera i niekoniecznie dobrze świadczyć o kandydacie, jeżeli musi się zastanawiać nad tym kim jest i co robi zawodowo. Rozumiem oczywiście różne dylematy filozoficzne ale w sytuacji interview trzeba podać konkretną odpowiedź.
Taka jednominutowa wizytówka przydatna jest również w sytuacji prowadzenia firmy, kiedy potencjalni klienci pytają czym się zajmujesz albo czym zajmuje się Twoja firma?
Mało kto będzie wsłuchiwał się w długie wywody na temat procesów czy produktów. Zgrabnie przygotowana odpowiedź w kontekście: jaki problem klienta rozwiązuje dana działalność? i/lub na jaką potrzebę klientów odpowiada? przedstawiona językiem korzyści będzie odpowiednia.
Niezależnie od powyżej opisanych procesów dobrze jest taką wizytówkę zawodową przygotować – krótką jednominutową wypowiedź. W różnych sytuacjach towarzyskich, spotkaniach networkingowych i innych może się to przydać. Zwykle, mniej więcej, umiemy na to odpowiedzieć czym się zajmujemy zawodowo ale zdarza się, że jesteśmy błędnie rozumiani. Słyszymy pytania lub podsumowania, które nas zaskakują i musimy dodatkowo tłumaczyć niuanse. W takich sytuacjach lepiej nie pozostawiać interpretacji innym.
Czy macie przygotowaną odpowiedź na pytanie „Czym się zajmujesz zawodowo i ewentualnie czego szukasz?”
P.S. Oto moja wizytówka.
Pomagam Klientom odnaleźć się i skutecznie działać na rynku pracy. Towarzyszę im w przejściu przez następujące procesy: odkrywania pracy marzeń, zmiany pracy, poszukiwania nowej, przebranżowienia się czy też w powrocie do pracy po dłuższej przerwie. Chodzi o to, żeby Klienci odczuwali spełnienie w pracy oraz satysfakcję i jednocześnie współgrało to z ich wartościami i życiem prywatnym. Jako psycholog, certyfikowany coach i praktyk HR wykorzystuję różne metody: doradztwa, mentoringu, coachingu, czy treningu. Dzięki wspólnym działaniom poszerza się świadomość Klienta i odkrywa to, co dla niego najlepsze i jednocześnie jest wyposażony w narzędzia do działania.